Bra nettsider er god SEO

For mange som jobber med digital kommunikasjon kan søkemotoroptimalisering (SEO) fremstå som både mystisk og vanskelig. Dette skyldes nok at SEO omfatter flere ulike fagdisipliner som koding, informasjonsarkitektur, tekstskriving, digital PR og web-analyse. Det at søkemotoroptimalisering også er en tidkrevende prosess, medfører nok at mange velger å prioritere andre områder. Men det er det ingen grunn til. Du kommer langt med å lage gode nettsider.

SEO-bransjen har tradisjonelt vært en cowboy-bransje, der fokuset har vært på å manipulere søkemotorenes algoritmer med ulike «black hat» metoder, slik at de får en bedre plassering enn de strengt tatt fortjener. Etter hvert som algoritmene har blitt stadig mer avansert, er denne strategien lite effektiv. Og i den grad du lykkes med en slik strategi i dag, er sannsynligheten stor at du vil bli straffet ved den neste oppdateringen av algoritmen.

Lag brukervennlige nettsider

Alle som jobber med nettsider bør kunne grunnleggende søkemotoroptimalisering. Hvis du ikke har denne kunnskapen, så kan du ikke jobben din. Fortvil imidlertid ikke. SEO er ikke vanskelig. Google sin forretningsmodell er å tilby brukerne det beste, det mest relevante og tilgjengelige innholdet, slik at de kan selge relaterte annonser til søket. Google og de andre søkemotorene har med andre ord fokus på sine brukere, og det er ingen grunn til at du ikke skal ha det samme fokuset. Skriv derfor godt og relevant innhold som er lett tilgjengelig på de ulike enhetene som brukerne til enhver tid bruker.

10 SEO-bud for gode nettsider:

  1. Bruk et anerkjent publiseringsystem (CMS) som leveres av mange leverandører. Et godt eksempel på dette er WordPress.
  2. Sjekk referanser og velg en seriøs leverandør av nettsidene.
  3. Bruk et raskt web-hotell med lite nedetid, og som ligger i det landet du retter deg mot.
  4. Sørg for at nettstedet er kryptert med HTTPS, som er en sikrere utgave av HTTP. Kryptering skal være en rangeringsfaktor hos Google.
  5. Bruk responsivt design slik at nettsiden tilpasser seg de enhetene som til enhver tid brukes
  6. Lag godt innhold og glem ikke å holde det oppdatert. Her er kvalitet er bedre enn kvantitet.
  7. Gjør alltid en søkeordanalyse, og sørg for effektiv innholdsoptimalisering ved at søkeordene er er implementert i metatagger, overskrift, mellomoverskrift og ingress.
  8. Ikke fokuser for mye på webdesign. Dårlig webdesign kan irritere og få deg til å virke useriøs. Godt webdesign legger du ikke merke til. Fokuset skal først og fremst være på innholdet.
  9. Sørg for god og naturlig nettsidearkitektur slik at søkemotorenes roboter finner frem på nettstedet.
  10. Ikke bruk høyoppløste bilder. De er tunge å laste inn og gjør nettsiden tregere. Glem heller ikke at filnavnet og alt-tekst skal fortelle hva bildet inneholder.

Author